Avtal mellan Postibox Sverige och Hyrestagare
§ 1 Postsortering
Postibox Sverige sorterar inkommande post till kundens postbox tre dagar i veckan.
§ 2 Ansvarsbegränsning för postdistributör och adressändring
Postibox Sverige ansvarar inte för PostNord AB, Citymail AB eller annan postdistributörs hantering av post. Postibox Sverige ansvarar heller inte för förändringar av adressen.
§ 3 Nyckel och tagg vid uppstart
Vid uppstart får kunden en nyckel samt en tagg för tillgång till postboxen. För detta utgår en uppstartskostnad på 300 kr.
Vid förlust eller om taggen inte återlämnas vid avtalets slut (senast samma vardag, eller nästkommande vardag vid helg eller utanför våra öppettider) debiteras 300 kr för en ny nyckel och tagg.
Nyckel och tagg gäller inte för kunder med digital postbox, om detta inte har avtalats i förväg mellan kunden och Postibox Sverige.
§ 4 Adressering av inkommande post
Post till postboxen måste vara korrekt adresserad till hyrestagaren, inklusive postboxnumret eller annan erhållen adress vid beställning.
Endast den adress som tillhandahållits av Postibox Sverige vid beställning får användas, om inget annat avtalats. Eventuella ändringar eller modifieringar av adressen får inte göras utan att kunden först meddelar Postibox Sverige och får skriftligt bekräftelse.
Exempel på korrekt adressering:
Ditt Namn
Postia 1234
214 13 Malmö
Vid överträdelse av denna regel debiteras en administrativ avgift på minimum 1 200 kr. Avgiften avser att täcka kostnaderna för att hantera regelbrottet, såsom korrigering av uppgifter, administrativt arbete och eventuella medföljande konsekvenser.
§ 5 Digital postbox
Postibox Sverige skannar inkommande post till kundens postbox minst två gånger per vecka. Elektroniska kopior skickas därefter till den e-postadress som är registrerad på plattformen.
Denna tjänst omfattar inte annonser, tidskrifter, kataloger eller liknande material, som varken tas emot eller lagras.
Det är kundens ansvar att se till att både adressuppgifter och registrerad e-postadress är korrekta och aktuella i systemet. Postibox Sverige ansvarar inte för förlorad post eller information på grund av felaktiga kunduppgifter.
§ 6 Eftersändning
Om kunden önskar eftersändning av post, vidarebefordrar Postibox Sverige inkommen post enligt överenskommelse via e-post eller vanlig post. För denna tjänst debiteras kunden enligt gällande prislista, med en minimikostnad på 69 kr.
§ 7 Laglydig användning
Kunden garanterar att postboxen inte används för att bryta mot svensk lag.
§ 8 Förnyelse av hyresperiod
Faktura skickas ut en månad före hyresperiodens slut. Om kunden inte säger upp avtalet senast en månad före hyresperiodens slut, förlängs avtalet automatiskt med samma period som tidigare. Uppsägning ska ske skriftligt till Postibox Sverige per mail till kundcenter@postia.se.
§ 9 Betalningsvillkor och dröjsmålsränta
Betalning för tjänsten sker i förskott. Förfallodatum för fakturor är 10 dagar efter utskick. Dröjsmålsränta vid försenad betalning är 10 %. Vid utebliven betalning efter ny hyresperiods början äger Postibox Sverige rätt att omedelbart säga upp tjänsten och hyra ut postboxen till annan kund.
§ 10 Identifiering av kund
I all kontakt med Postibox Sverige ska kunden identifiera sig med erhållet lösenord för att minska risken för obehörig åtkomst till posten.
§ 11 Förbjudna föremål och innehåll
Postibox Sverige tillåter inte olagliga föremål, brev eller post som bryter mot svensk lag.
§ 12 Ansvar för postinnehåll
Postibox Sverige ansvarar inte för innehållet i kundens postbox.
§ 13 Brottslig verksamhet
Kunden får inte använda postboxen för kriminell verksamhet. Postibox Sverige följer svensk lagstiftning.
§ 14 Misskötsel eller hot
Vid hot, misskötsel eller brott mot avtalet stängs kunden av, och hyra samt deposition återbetalas ej.
§ 15 Konkurs
Vid kundens konkurs tillfaller hyresbetalningar och depositioner Postibox Sverige. Kunden kan inte rikta skadeståndsanspråk mot Postibox Sverige.
§ 16 Obehörig folkbokföring
Kunder som folkbokför sig på Postibox Sveriges adress debiteras en administrativ avgift på 3 600 kr för att täcka de kostnader som uppstår i samband med hanteringen av överträdelsen. Dessutom polisanmäls kunden för folkbokföringsbrott enligt 42 § Folkbokföringslagen (1991:481).
§ 17 Ändring av villkor
Postibox Sverige förbehåller sig rätten att ändra villkoren i detta avtal. Eventuella ändringar av villkoren kommer att meddelas kunden per e-post och träder i kraft tidigast en månad efter att meddelandet har skickats.
§ 18 Avtalets giltighet
Kunden godkänner detta avtal genom att klicka på ”Godkänn villkoren” vid beställning på hemsidan.
Bindande förskottsbetalning och ej återbetalning
Tjänsten betalas alltid i förskott och är bindande. Enligt Avtalslagen (1915:218) 1 kap. 1 §, är avtal mellan parter bindande och ska uppfyllas i enlighet med vad som avtalats. Detta inkluderar förskottsbetalningar för tjänster.
Vidare följer tjänsten principer om tydliga och kommunicerade avtalsvillkor enligt Konsumenttjänstlagen (1985:716). Förskottsbetalningar för hyrestjänster återbetalas därför inte, då de anses vara en del av det bindande avtalet.
Viktig information
- Faktura för förnyelse av hyresperiod skickas ut en månad före periodens slut.
- Kunden har en månads uppsägningstid. Om uppsägning inte sker i tid, förlängs hyresavtalet automatiskt.
- Vid utebliven betalning returneras eventuell post till avsändaren. Postibox Sverige garanterar inte att samma boxnummer kan erbjudas vid försenad betalning.
- Bokad tjänst återbetalas ej, då betalningen är en förskottsbetalning för en bindande tjänst.
Alla priser är inklusive moms.